gokje?

 

Uitleenbalie

  24 juli 2007

Het automatische uitleensysteem van de bibliotheek doet het niet, dus censureer ik ouderwets mijn titels op mogelijk suffe onderwerpen of te pretentieuze auteurs voordat ik me aansluit om de boeken bij de balie te laten afstempelen.

Er is maar een iemand voor mij, duidelijk met de ambitie een boek per dag te lezen. Ze staat er dan ook al een tijdje. Voor het geval haar leestempo in de praktijk tegen zal vallen vraagt ze de meneer van de bibliotheek om een bonnetje met de uiterlijke terugbrengdatum. Maar ook de bonnetjesmachine is buiten werking.

"Ik kan het wel voor je opschrijven", stelt de bibliotheekmeneer voor. En hij schrijft op een papiertje: '13 augustus, boeken terug!'

Zij knikt instemmend en hij voegt toe: 'En succes met zwemmen!'

"Ik ben ook nog jarig", merkt het meisje op.

Vooruit, de felicitaties belanden op de achterkant van het briefje. Ze wordt negen. En ze verdwijnt razendsnel naar buiten.

"En jij", mijn beurt, "ben jij binnenkort jarig? Nee zeker? En je gaat vast ook niet zwemmen?"

Ja, zo'n persoonlijke notitie zou ik wel willen, maar een geschikte reden schiet me inderdaad niet te binnen.

Geschreven door Marina.


Reacties:
Een reactie posten